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Waschtest


Anlagebedingten Haarausfall von einem chronischen telogenen Haarausfall zu unterscheiden kann schwierig sein, vor allem wenn es sich um denselben Patienten handelt. Im folgenden wird ein einfacher Test vorgestellt, den die italienischen Autoren entwickelt haben und der recht zuverlässig eine Diagnose ermöglicht.

In ihrer Studie nahmen sie 100 Patienten, die entweder unter Anlage bedingten Haarausfall, telogenen Haarausfall, einer Kombination beider Erkrankungen oder einem wiederkehrenden chronischen telogenen Haarausfall litten.

Die Haare mussten für den Test ihrer Haare in einer standardisierten Art und Weise waschen. Alle ausgefallenen Haare wurden gezählt und grob sortiert,

– 5 cm oder länger
– 3-5 cm
– Weniger als 3 cm

Die letzte Gruppe wurde als telogene Vellushaare angesehen, und Patient mit mindestens 10 % Anteil wurden als Patienten mit anlagebedingtem Haarausfall klassifiziert.

Patienten mit mehr als 100 ausgefallenen Haaren hatten nach der statistischen Analyse chronisches heterogenes telogenes Effluvium. mittels einer genaueren Analyse der Anteile der Haarlänge kann mit diesem Verfahren sehr gut ermittelt werden, ob es sich um eine Kombination der Erkrankungserscheinungen handelt.


Arch Dermatol. 2005 Oct;141(10):1243-5.
Distinguishing androgenetic alopecia from chronic telogen effluvium when associated in the same patient: a simple noninvasive method.
Rebora A, Guarrera M, Baldari M, Vecchio F.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16230561

Original Abstract:
Distinguishing chronic telogen effluvium (CTE) from androgenetic alopecia (AGA) may be difficult especially when associated in the same patient.
One hundred consecutive patients with hair loss who were clinically diagnosed as having CTE, AGA, AGA CTE, or remitting CTE. Patients washed their hair in the sink in a standardized way. All shed hairs were counted and divided "blindly" into 5 cm or longer, intermediate length (>3 to <5 cm), and 3 cm or shorter. The latter were considered telogen vellus hairs, and patients having at least 10% of them were classified as having AGA. We assumed that patients shedding 200 hairs or more had CTE. The kappa statistic revealed, however, that the best concordance between clinical and numerical diagnosis (kappa = 0.527) was obtained by setting the cutoff shedding value at 100 hairs or more. Of the 100 patients, 18 with 10% or more of hairs that were 3 cm or shorter and who shed fewer than 100 hairs were diagnosed as having AGA; 34 with fewer than 10% of hairs that were 3 cm or shorter and who shed at least 100 hairs were diagnosed as having CTE; 34 with 10% or more of hairs that were 3 cm or shorter and who shed at least 100 hairs were diagnosed as having AGA CTE; and 14 with fewer than 10% of hairs that were 3 cm or shorter and who shed fewer than 100 hairs were diagnosed as having CTE in remission.
This method is simple, noninvasive, and suitable for office evaluation

Erstellt am 30.12.2011 durch sensitiv

Letzte Aktualisierung: Fri Dec 30 11:47:08 2011 durch sensitiv


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